Her kan du læse om bilens teknik. Det kan der blive stillet spørgsmål til, når du skal til den praktiske prøve. Der bliver stillet tre spørgsmål til bilens teknik, og du skal kunne svare på dem, før du kommer ud at køre. Så det er en god ide at lære det udenad.
STYREAPPARAT:
Styreapparatet må normalt ikke have ratslør.
RATSLØR:
Ratslør er det stykke rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
Biler med tandstangstyring må ikke have ratslør (alle nye biler).
Væskestanden i servovæskebeholderen skal stå mellem Min. & Max.
Bemærk ikke alle biler har en servovæskebeholder. På de biler kan det ses på bilens instrumentbræt.
KONTROL AF RATSLØR:
Start motoren, stil hjulene i ligeudstilling.
Rul vinduet ned og gå ud af bilen.
Drej på rattet og se efter om hjulet følger rattets bevægelse.
Husk at kontrollere begge styrende hjul.
DRIFTSBREMSE : (FODBREMSE)
Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min. – og max. -mærket eller ved, at kontrollampen ikke er tændt.
KONTROL AF DRIFTSBREMSEN: (FODBREMSEN)
Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt på pedalen.
Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet
Bremsepedalen må normalt ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
KONTROL AF VAKUUMFORSTÆRKEREN:
Den bliver også kaldt for en bremseforstærker.
Pump bremsepedalen 4 til 5 gange med slukket motor
Hold derefter pedalen nedtrådt.
Bremsepedalen må højst kunne trædes halvvejs ned mod bunden.
Start motoren
Hvis pedalen nu synker så er det tegn på at vakuumforstærkeren virker
LYGTERNES FARVER
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
NÆRLYSLYGTER
Skal kunne oplyse vejen uden at blænde.
Lyskeglen skal have et fald på 1%. (svarende til et fald på 1 cm pr. meter).
KONTROLLER AT LYSGRÆNSEN FALDER 1%
Kan kontrolleres ved at man stiller sig en meter fra bilen og måler hvor lysgrænsen rammer benet.
Så træder man 10 m. tilbage og lysgrænsen burde være faldet 10 cm.
STOPLYGTER
Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
NUMMERPLADELYGTER
Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
BLINKLYGTER
Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
HORN
Hornet skal have en klar og konstant tone.
DÆK
Dæk og hjulfælge skal være ubeskadigede.
Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
STØDDÆMPERE
Kontrolleres ved at trykke kraftigt over bilens støddæmper
Bilens skal herefter straks gå i ro.
Dette gør du ved alle 4 støddæmper
MOTOR OG UDSTØDNING
Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. – og min. –mærker, aflæst på bilen instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
Udstødningen skal være tæt og sidde fast.
Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
SÆRLIGT UDSTYR
Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.
Følgende udstyr skal du kunne udpege:
Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme- og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling.
Pedal til kobling, speeder og bremse.
Gearstang, herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat.
Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås.
Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel.
Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og eventuelt olie til servostyring.